tiistai 11. helmikuuta 2014

Elina & Merethe haastattelee


Yhtenä osana blogiamme on Elina & Merethe haastattelee- osio. Tiedossa on henkilöhaastatteluita, joita julkaisemme noin kerran viikossa. Näiden avulla pystyt hahmottamaan paremmin meidän taustoja ja lähtökohtia sekä mahdollisesti samaistut meihin. Haastattelemme myös joitakin opettajistamme sekä muita HAAGA-HELIAlaisia. Haastattelukielenä on aina haastateltavan äidinkieli. Ensimmäisenä vuorossa luokkalaisemme Niclas.

Som en del av vår blogg har vi veckans intervju med Elina & Merethe. Vi hoppas att intervjuerna ger dig en bild av oss i klassen och vad vi har gjort före studierna. Utöver våra klasskamrater kommer vi också att intervjua både lärare och andra intressanta personer här på Borgå campus. Intervjuerna görs på den intervjuades modersmål. Första i tur har vi vår klasskamrat Niclas.



 Niclas, 21 år

Varifrån kommer du? Från Sarvsalö, Lovisa
Var bor du? I Borgå
Vad är ditt modersmål, hemspråk och skolspråk? Svenska som modersmål, dagisen på finska och skolorna på svenska.
Vad gör du på fritiden? Hur kombinerar du skolan och idrotten?
Jag spelar handboll på FM-nivå. Jag har träningar ca 5 gånger i veckan på kvällarna. Oftast hinner jag bra med skolarbeten, även om det ibland kan bli sena kvällar.
Vad gjorde du före dina studier här på HAAGA-HELIA?
Blev student vid Borgå gymnasium, efter det fick jag chefsutbildning i Lahden urheiluarmeija. Jag har även gått massörsutbildningen på ett år.
Varför Försäljning och visuell marknadsföring?
Sökte första gången till företagsekonomi vid HAAGA-HELIA Borgå campus för två år sedan, men tog inte emot platsen då. Beslöt att börja nu för att jag inte kom in på fysioterapi vid Arcada.
Åsikter om linjen?
”Ihan siistii!”. Kunde stundvis vara lugnare takt så jag sku kunna satsa mera på tränande. Våra projektarbeten har varit roliga och tvåspråkigheten har gjort det hela lite speciellt!
Vad har du för framtidsplaner?
Bli färdig tradenom och förhoppningsvis få en bra arbetsplats via t.ex. praktikperioden. Idrotten fortfarande en stor roll. Som tradenom har man mycket olika och mångsidiga möjligheter, vilket passar mej bra.
Vinkar för blivande studerande?
Chillaa, älä ressaa!
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti